יום רביעי, 18 ביולי 2012

פרדוקס חד הקרן

אנשים רבים (לרוב גברים, אבל ממש לא רק), חושבים שלהשתמש בסטריאוטיפים מגדריים בצורה חיובית, זה בסדר. למשל "כל הנשים טובות במולטיטאסטינג", או "כל הנשים רגישות".
הבעיה עם אמירות מסוג זה היא שהן מטילות מערכת ציפיות לא הגיונית מנשים, ומתנה את האיכות שלך, בקיומן של תכונות סטיריאוטיפיות (כמובן שסטריאוטיפים מגיעים מאיפשהו, אבל הם לא נכונים תמיד).

כך אישה שאינה רגישה היא לא נשית, או אישה שלא מסוגלת להתמודד עם יותר ממשימה אחת בו זמנית היא לא אישה מוצלחת. זה חמור באותה מידה בדיוק עם גברים: כשמצפים מגבר "גברי" להיות זיין, קשוח, שרירי וחכם, כל מי שלא עונה על כל הדרישות הוא לא מספיק גבר.

עם נשים זה חמור במיוחד, כי אין אמצע. כלומר, או שהסטריאוטיפיים מעליבים, או שהם מחמיאים בצורה מופרזת. אין לי בעיה שיגידו לי שאני מדהימה כי אני מסוגלת לעשות המון דברים בו זמנית, אבל כשאומרים שאני מדהימה כי אני אישה, זה קצת גורע מהמחמאה. גם אין לי בעיה שיגידו לי שאני לא יודעת לחנות במקביל למדרכה, אבל כשאומרים שזה בגלל שאני אישה, זה מעליב (האמת שמאז שקיבלתי רשיון, הייתי צריכה רק מספר זעום של פעמים לחנות במקביל, ואני תמיד חונה ברוורס. אולי אני בכלל חונה מחוננת).

ולמה אני כותבת את זה? בגלל הכיתוב הזה, שהופיע בעמוד הפייסבוק של ניו פארם: 
"נשים הן גיבורות על - הן גם עושות הכל וגם יודעות איך להיראות טוב. ספרי לנו מה הטיפ שלך לשמירה על עור פנים רענן וטשטוש סימני עייפות"
בתגובה, אני כתבתי:
"נשים הן לא גיבורות על. בפרט, אם אישה נראית עייפה, זה לא אומר שהיא לא גיבורה, זה פשוט אומר שהיא, ובכן, עייפה.
כשאני עייפה זה בדרך כלל כי קמתי מוקדם מאוד, ואז למי יש כח להתאפר? במיוחד בחום בימים האחרונים. אז אני פשוט נראית עייפה, קורה. אני עדיין יפה :)" 
אני אשמח אם תגיבו גם, נשים וגברים כאחד.

הדברים האלו חשובים, וחשוב בעיני לדבר עליהם ולחשוב עליהם ולא לקחת אותם כמובן מאליו, משום שאלו הדימויים והדרישות שעומדות בפני נערות מהרגע שהן מתחילות להתבגר. לא סתם נערות הן תלמידות טובות יותר מנערים (כי נדרש מהן להיות ילדות טובות וממושמעות), לא סתם נערות מתחילות עם דיאטות בגיל מוקדם יותר (משום שמופעלים עליהן לחצים להיות רזות כמו הדוגמניות בפרסומות, שכן הן המודלים הנשיים העיקריים ואלו שסוגדים להם), וגם בגלל שאם נקבל קיום של סטטוסים כאלו בעולם, אנחנו בעצם אומרות שאנחנו מסכימות איתם.

אז לא, אין לי בעיה שיחמיאו לי. אבל שיחמיאו לי. שלא ישבחו אותי על התאמה לתבניות שמישהו אחר יצר, או יניחו הנחות רק בגלל המגדר שלי. 

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

לגמרי נכון! אין לי ממש מה להוסיף אבל אני ממש מזדהה עם התחושה. שונאת שמכלילים אותי עם כל קבוצה שהיא. שונאת את הציפייה שאתנהג בצורה מסוימת כי אני בחורה וכשאני מתנהגת בצורה אחרת אז אני לא בסדר איכשהו. קיצור, פוסט נהדר