יום חמישי, 28 במרץ 2013

נשים במשחקים: Starcraft

רק היום הגעתי לצפות בסרטון הראשון של אניטה סרקיזיאן, כחלק מסדרה שלה שבוחנת יצוג נשים במשחקי וידאו. כרגיל, הסרטון שלה רהוט ומעניין, ובכל מקרה כדאי להתחיל איתו.


אני חושבת שכל מי ששיחק אי פעם במשחקי וידאו מבחין בקלות בבעיה של ייצוג נשי במשחקי וידאו. כמו בקומיקס, גם במשחקי וידאו הנשים הן בדרך כלל הקורבנות, ולא הגיבורות, וגם כשהן הגיבורות, הן מוצגות כאובייקטים באופן שבו הגברים לא.

אני אתן כדוגמא את Starcraft II, בו אני משחקת היום. לפני כשנתיים וחצי יצא המשחק Wings of Liberty, והוכתר בכל מיני מקומות כמשחק הטוב ביותר של השנה, או של כל הזמנים, תלוי מי הכתיר. זהו משחק אסטרטגיה די סטנדרטי, אבל העלילה שלו באמת היתה עשויה היטב, ורמת הירידה לפרטים היתה מוצלחת. במשחק עקבנו אחרי ג'ימי ריינור, שנלחם בדיקטטור האנושי מינקס, בבני גזע הפרוטוס, ובבני גזע הזרג. אהובתו הישנה ומי שלחמה לצידו של ריינור, קריגן (שבמשחק המקורי היתה אפריקאית והפכה לג'ינג'ית בהירה) נשבתה על ידי הזרגים, סוג של ג'וקים ענקיים (כמו שהייתם מדמיינים את הבאגים מהמשחק של אנדר), שהפכו אותה למנהיגה שלהם. קריגן היא אויבת בחלק ממשימות המשחק, אבל היא לא אויבת אמיתית, כמו המנהיגים הגברים של הלוחמים האחרים, אלא היא במהותה קורבן ושבויה.

בחבילת ההרחבה שיצאה למשחק לפני כמה שבועות, Heart of the Swarm, אנו עוקבים אחרי מעליליה של קריגן אחרי שריינור שחרר אותה. עכשיו היא שוחררה משביה, והיא צריכה להצטרף למלחמה. יש מספר הבדלים משמעותיים בין Wings of Liberty ובין Heart of the Swarm, שנראה קשורים קשר הדוק למגדר של הגיבור.

1. התלבושות. כשריינור רוצה להגן על עצמו, הוא לובש שריון ענק וכחול. כשקריגן רוצה להגן על עצמה, היא לובשת בגד גוף. Seems legit.


2. המשחקיות. כשמשחקים בחיילים של ריינור, אפשר לאמן חיילים לפי הצורך. רוב החיילים הם גברים, מלבד חובשות וטייסות של מטוסי ריפוי, שהן נשים (החובשות גם משתמשות בקול סקסי כשמבקשים מהן לזוז ממקום למקום, עם צחקוק קטן בסוף כל משפט). החייזרים של קאריגן מספקים משחק אסטרטגי קצת אחר, שכן מדובר בבסיס צבאי שמורכב כולו מיצורים חיים. כל בסיס כזה (או מושבה) בנוי מחייזר-אם, שמשריצה לרוות. הלרוות האלו עוברות אבולוציה (נכנס לזה מיד) למבנים שונים ולתפקידים שונים. בראש המושבה יכולה להיות רק חייזרית, וכל הלוחמים מקורם באם הזו. זה לכאורה נותן לאישה תפקיד חשוב בקרב, אבל זה מנציח את מיקומה בתור האם, שתפקידה להתרבות ותו לא. החייזרים האחרים הם נטולי מין, והם לא מתקשרים, מלבד במלמולים חייזריים.

3. העלילה. בעוד שכשמשחקים בWings of Liberty מדובר במשחקי מלחמה ובעלילה מלחמתית בעליל (יש קצת פוליטיקה, אבל הרוב הוא אסטרטגי), בHeart of the Swarm יש עלילת משנה ניו אייג'ית, ולמען האמת גם מפגרת, כאשר צריך לפתח את גזע הזרג אבולוציונית. האבולוציה של Starcraft היא למרקית: חשים עקה, נכנסים לגולם לכמה שניות, ויוצאים משופרים, יכולת שניתן להקנות לצאצאים. זו למעשה הבעיה הקשה ביותר שלי עם המשחק, הקישקוש בלבוש הזה. כלומר, לא מספיק שמייצגים נשים באופן מחפיר, אבל גם אבולוציה?!
בנוסף, הסיבה היחידה שקריגן היא גיבורת המשחק הזה היא כי ריינור נהרג לכאורה בתחילת המשחק (אני באמצע המשחק, אבל אני מנחשת שהוא לא באמת מת). עד שריינור לא מת, הוא וקריגן נעים יחד (אלא שניתן לשלוט רק בקריגן, ולא בריינור).

המסר שמתקבל כשרואים טלוויזיה, משחקים במשחקי וידאו ורואים סרטים הוא ברור. נשים צריכות לתת לגבר לעשות את העבודה, אלא אם אין ברירה, או שצריך לנקום במישהו. אישה צריכה להיות הדמות החזקה והמשמעותית ברקע, ולתת את הקרדיט לגבר הקרוב. בWings of Liberty, למשל, למרות שעלילת המשחק מפגישה את ריינור עם דמויות רבות, הוא פוגש רק שתי נשים: אחת היא סוכנת כפולה, והיא הדמות היחידה שהיתה יכולה להיות גם גבר והנשיות שלה היא אגבית למשחק. השניה היא הרופאה הרגישה שמפצירה בריינור שיעזור לה ללא תמורה. אף גבר לא עושה את זה במשחק.


גם אם נניח שהמצב הוא כזה משום שגברים נוטים לשחק במשחקי וידאו יותר מנשים, הפגמים האלו בהחלט מנציחים את ההטיה הזו. משחקי וידאו הם לא דבר גברי במיוחד (בדיוק כמו תכנות, למשל), ואכן יש הרבה נשים גיימריות (אם כי הן מיעוט). אבל כאשר נשים מודרות מהמשחקים האלו, כי מי רוצה לשחק באישה שכל היעוד שלה הוא לשרבב את שפתיה, וכאשר גברים צעירים לומדים מהמשחקים האלו שנשים חזקות מגיעות בדרך כלל גם עם חזה גדול ואמפתיה מפותחת, אנחנו לא מתקדמים לשום מקום. הייתי רוצה לראות את Wings of Liberty עם אפשרות לראות את העלילה מעיניה של אישה, כשכל דמות נשית מוחלפת בגברית ולהפך, ואת אותו הדבר ב-Heart of Swarm. מעניין לראות גבר בתור האב המגונן של כל המושבה, לראות גבר בבגד גוף משרבב שפתיים ומזיל דמעה. 

אין תגובות: