יום שישי, 8 במרץ 2013

יום האישה הבינלאומי + המפץ הגדול

השקפת העולם שלי מושפעת ללא ספק מהסביבה שבה גדלתי. סביבה עמוסה בנשים חזקות, שמעולם לא הרגשתי שהנשיות שלהן היתה מעצור בדרכן. דוגמאות כמו אמא שלי, שלמדה לתואר ראשון תוך כדי עבודה ועם שלוש ילדות בבית, כי זה מה שהיה חשוב לה לעשות, או סבתא שלי, שהגיעה לארץ ואיבדה את כל משפחתה ועדיין הקימה עסק ובנתה משפחה כי זה מה שהיה צריך. פמיניזם זה לא שכל הנשים צריכות לשאוף להיות המנכ"ל של יאהו (מי בכלל רוצה?), זה אומר שכל אישה שרוצה, יכולה לעבוד כדי להגיע לשם. וזה תמיד היה המסר ששודר לי. מעולם לא היה דבר שחשבתי שלא אוכל לעשות בגלל המגדר שלי (חוץ מלהשתין בעמידה), ולנשים ולגברים שהקיפו אותי יש בכך תפקיד חשוב.
אני מזכירה את זה, בגלל שאני יודעת שזה דבר לא מאוד נפוץ. בגלל שאני שומעת על נשים רבות שנרתעות מלימודי הנדסה ומדעים מכיוון שזה קשה, וכי רוב המדעניות שאני מכירה הן ביולוגיות, שהוא מדע ניסויי ולא מדוייק.

בגלל זה שמחתי לראות את הפרק השבועי של המפץ הגדול (ששודר בארה"ב השבוע, ספוילרים לפרק מכאן והלאה). המפץ הגדול היא לא איזו סדרה עם אג'נדה פמיניסטית מוסדרת, או אפילו עם ייצוג נשים מוצלח. במשך כמה עונות האישה היחידה בסדרה היתה פני, וההומור בדמותה היה מכך שהיא טיפשה, ומהיפוך התפקידים המגדריים במערכת היחסים שלה עם לנארד. אבל גם כשהיא היתה חובבת הספורט ולנארד רגיש ורוצה הצהרות אהבה, עדיין פני נראית מצויין ולנארד לא, לנארד מדען מבריק ופני מלצרית/שחקנית כושלת. לאורך העונות נוספו כמה דמויות נשיות, כולן מדעניות, ואני מניחה שזה בין היתה כדי להתמודד עם הביקורת הזו. היה מגוון גדול בנשים שהתארחו בסדרה, כמעט כולן היו יפות, אבל זו טלוויזיה.

הפרק השבועי היה עם אג'נדה ברורה מאוד, וגם בלי לדעת שיום האישה הבינלאומי היום, היה ברור שזו המטרה שלו. הוצגה בו בעיה אחת של נשים במדעים מדוייקים, והיא בעית הייצוג. היתה התעלמות מוחלטת מהבעיה שגם בתחומים בהם יש רוב נשי בלימודי תואר ראשון, שני ודוקטורט, והנשים מצטיינות כמו הגברים, אבל עדיין יש מיעוט נשי במשרות אקדמיות. כלומר, הבעיה היא לא רק של הנשים, שלא מעוניינות להכנס לתחומים גבריים לכאורה, אלא גם במערכת האקדמית, שמצד אחד הפכה את התחומים האלו לגבריים, ומצד שני לא מעוניינת בעצמה בהכנסה עכשיו של יותר נשים. 
הפרק התייחס בעיקר לבעיה של מיעוט נשים במדעים מדוייקים, וזו בעיה שקרובה לליבי במיוחד. כבר בכיתות המוקדמות ילדות לומדות שהן אמורות להיות טובות פחות במתמטיקה. אגב, זה עובדתית לא נכון, ילדות הן תלמידות טובות יותר בממוצע מילדים, גם במתמטיקה, אבל איפשהו בדרך נשים לומדות שכדאי להן לפנות לתחומי מדעי החברה והרוח, והתחומים הטיפוליים (אגב, למיטב ידיעתי נשים גם מהוות חצי בלימודי רפואה), בעוד שגברים הולכים ללימודי מדעים מדוייקים והנדסה. לא יודעת אם זה בגלל ששם הכסף, או שבעבר גיקיות היתה מאפיין גברי, אבל זה המצב.
בחברה שלי, שהיא חברה מאוד ורסטילית מבחינת העובדים, לדעתי כרבע ממחלקת הפיתוח מורכבת מנשים. אני במקרה בצוות שהוא חצי-חצי, אבל בכל הפגישות שאני משתתפת בהן האחוז הוא נמוך משמעותית. במחלקת ה-QA יש קצת יותר נשים, ובמחלקת כח אדם יש רוב נשי מוחלט. אני לא יודעת למה זה, כי אני עושה את העבודה שלי, וסיימתי תואר מדעי (בביואינפורמטיקה), ואני יודעת שאין שם חכמה גדולה ששמורה לגברים או ליחידי סגולה.

הפרק גם הציג נקודה יפה, וזאת שכל עוד המערכת האקדמית היא גברית בעיקרה, גם אם הם רוצים לשבור את הרוב הזה, בסופו של דבר הנשים צריכות לשמוע מנשים, ולא מגברים מרוחקים. בהרצאה בבית הספר גניקולוג אמר לנו פעם שלידה לא כואבת. המורה שלי בתיכון צחקה ואמרה "ואיך אתה יודע?!". אי אפשר להתעלם מההבדלים המולדים בין אישה וגבר. וכשאישה אומרת לי, מתוך התעשייה, שזה אפשרי, זה משמעותי יותר עבורי מאשר כשגבר אומר לי (באותו אופן שאני אקבל עצות דיאטה ממישהו שירד במשקל, לא ממישהו שהיה רזה כל חייו).
לפני שנה השתתפתי בפרוייקט קידום נשים באחת מחברות התוכנה הנחשקות בעולם. בשבוע האחרון לתוכנית העליתי את הביקורת שהייתי שמחה אם מתוך המרצים שראינו ב-13 השבועות האחרונים, אחת היתה אישה (היתה הרצאת כח אדם, ואז המרצה היתה אישה, אבל זה לא נחשב). לא כי אני צריכה חיזוקים, אלא כי אני אשמח לראות אישה בתפקיד מקצועי, כי אשמח לשאול אותה שאלות, כי אני חושבת שבפרוייקט של קידום נשים צריכות להשתתף נשים.

הנקודה האחרונה וזו שאהבתי ביותר בפרק, היא זו של התפקיד הכפול של נשים. גם אם אנחנו המדעניות המבריקות, מותר לנו גם להיות הנסיכות בורוד. אפשר להיות חזקה, עצמאית, מבריקה ועם קריירה, ועדיין לרצות להיות סינדרלה. כתבתי בפוסט הקודם על כך שאני חושבת שנסיכות דיסני הן מודלים נשיים טובים לילדות בסך הכל, ולא מפתיע אותי שנשים שהגשימו את החלום שלהן מזדהות עם המודלים האלו. הרבה פעמים נשים ננזפות משום שהן מטופחות, מאופרות ולבושות למופת. מנסים לרדד את הקיום הנשי ל:תהיי יפה, או תהיי חכמה, או תהיי אימהית. אבל אפשר להיות כל אלו בעת ובעונה אחת. חונכנו מגיל אפס מתפקידים מגדריים מסויימים, ולקבל על עצמנו סט נוסף של תפקידים (למשל, קריירה), לא אומר שצריך לזנוח את כל האחרים.

אין תגובות: