יום חמישי, 21 בפברואר 2013

סיפור אהבה טוב לפחות כמו דמדומים

בעיה אחת שאני נתקלת בה בתור פמיניסטית שמאלנית, היא הדחף לכפות על כל העולם את דרכי הצודקת. ברור לי לגמרי שנשים דתיות צריכות להתנגד להדרה שלהן, ברור לי לגמרי שמתנחלים צריכים להתפנות מרצון, ברור לי לגמרי שההבדלים הבסיסיים בין נשים וגברים לא מצדיקים אי שוויון, וכו'. אבל זה לא עולם מושלם, ואנחנו צריכים לקבל גם את זכותם של אחרים לחשוב אחרת.
לדוגמא, אני כמובן תומכת בזכות האישה על גופה, אבל זכות זו כוללת את הזכות שלא לבצע הפלה. לפני כמה זמן היתה כתבה על אישה שילדה תינוק פגוע מאוד, שמת כמה שעות אחרי הלידה. המחלה שלו היתה ידועה בערך מאמצע ההריון, וההמלצה הרפואית היתה הפלה. אלא שהאישה דתיה ובחרה להשלים את ההריון, להביא את תינוקה לעולם, ולהפרד ממנו. הטוקבקים היו, כמובן, שהיא טיפשה ושהיה עליה להפיל. אבל אם אנחנו כל כך תומכים שאסור להתערב לאישה בהחלטה אינטימית כל כך, למה אנחנו לא מניחים לה לשמור על דעותיה השמרניות.

או כשאנשים שמתלוננים על כפייה דתית כופים עלי את האתאיזם שלהם.

בקיצור, לכל אחד מותר לבחור מה שהוא רוצה. פמיניזם לא יכולה להיות, אלא מנקודת המבט של פמיניזם של אוכלוסיות (זו פראפרזה על משפט שמישהו אמר על גנטיקה של אוכלוסיות, ואני מסכימה ששם כמו כאן, הקסם הוא בכמויות). כלומר, כל אישה יכולה לבחור לעשות מה שבא לה. לא כדאי, ואפילו אסור, לשפוט אישה על מעשיה הלא פמיניסטיים לכאורה. אישה יחידה לא יכולה לפגוע במעמד כל הנשים (למרות שמירי רגב בהחלט מנסה), ויאללה, תניחו להן. אבל כשרוב הנשים בוחרות לא ללמוד מדעים, בוחרות לקחת חופשת לידה ולא הבעל, בוחרות לכסות את עצמן שלא לפתות גברים זרים, בוחרות לא ללכת ברחוב בלילה - כחברה, עלינו לשאול את עצמנו למה זה קרה.

וכאן אני מגיעה לעניין הפוסט, והוא ריהאנה. ריהאנה בחרה לחזור לבן זוגה כריס בראון, שבעבר נהג באלימות כלפיה. היא עזבה אותו מעט אחרי האירוע האלים (אך לא מיד), והם התקמבקו בזמן האחרון. היא אמרה בראיון שהפרידה ממנו היתה מאוד קשה לה, והיתה בעקבות לחץ ציבורי, ושהיא לא באמת עיבדה את מה שקרה, או אפילו בחרה בפרידה. מאז שהזוג חזר להופיע יחד בציבור, הם זוכים לקיתונות של ביקורת, בין היתר מלינה דנהאם, שכידוע מעמד האישה הוא בראש מעייניה. אם ריהאנה היתה חברה שלי, כנראה הייתי אומרת לה שתזרוק את כריס מכל המדרגות. אבל אולי אם הייתי חברה שלה הייתי מכירה פרטים נוספים? אולי הייתי יודעת שהוא השתנה? שהוא בטיפול? האם הוא או Karrueche Tran (אין לי מושג איך הוגים את שמה) זכו לביקורת כזו כשהם החלו לצאת? אם הנקודה היתה דאגה כנה לריהאנה, הייתי יכולה להבין, אבל העניין הוא הביקורת עליה על כך שהסכימה לקבל אותו בחזרה למרות מה שעשה.


אלימות נגד נשים היא כמובן בעיה חמורה מאוד, בעולם כולו, אבל דווקא ריהאנה צריכה להיות זו שתישא את הבעיה הזו על גבה? ומדוע, משום שלא הסתירה את המקרה, כפי שנשים רבות במעמדה עושות (ואז יש פה גם אלמנט של צביעות מצד התקשורת שלעתים קרובות יודעת). כמה גדול צריך להיות הסלב בשביל שיהיה מותר לו להכות את בת זוגו?

לסיכום, אין לי מושג. אבל זה גורם לי לחשוב.

כמו כן, אני רוצה להודות לקורא שחיפש בגוגל את המחרוזת "אני רוצה להזדיין עם כמה גברים בו זמנית" והגיע לפה. אני בטוחה שזו תחילתה של ידידות מופלאה.

אין תגובות: