יום רביעי, 13 בפברואר 2013

לימון חום ואנגלי

היי, תראו, אני פה.
הסיבה שלא כתבתי זמן ארוך כל כך הוא שלא היה לי פנאי לכתוב כפי שרציתי. כלומר, היה לי פנאי לכתוב, אבל רציתי שכל פוסט פה יהיה מסה אינטליגנטית שנוצרה מאוסף רעיונות שאוחדו יחד, תוך שימוש בעריכה מחוכמת, לטקסט קצר ומחכים (וכך הגעתי למצב שבו יש לי המוני חצאי פוסטים שאני צריכה רק להוסיף להם חוכמה ולשלוח). בפועל, לא יודעת אם אני בכלל מסוגלת למשימה הזו, וגם ככה למדתי שלאף אחד לא אכפת אם הטקסט מהודק או אינטליגנטי, כל עוד יש בו רעיון בסיסי הגיוני. ותמונות של ציצים.
In fact, forget the post.

אז מעכשיו הפוסטים יהיו, לכל הפחות, בגישת טייק אחד ו"שלח".

משהתגברנו על המכשול הזה, אפשר לחזור לעניינינו.

לפני שבועיים הסתיימה סדרה אהובה עלי עד מאוד, רוק 30. אני אוהבת אותה משום שהיא מתמצתת את מה שאני חושבת על סיטקומים ועל טלוויזיה חדשה, משום שהיא אהובת המבקרים אך הצופים שמרו על יחס פושר אליה, לכל היותר, וכי היא מצחיקה.
אבל יותר מהכל, בגלל שאני אוהבת את טינה פיי יותר מכל אישה אחרת בטלוויזיה היום.



אני אוהבת את 30 רוק משום שהיא היצירה הפמיניסטית כמעט השלמה ביותר שאני מכירה. היצירה היחידה שאני חושבת שמציגה מהות פמיניסטית שלמה יותר משלה היא הסיטקום "מרפי בראון" המצליח עד מאוד משנות התשעים המוקדמות. שתי הסדרות הן פמיניסטיות בצורה כמעט אגבית. זוהי לא מהות הסדרה, זה אפילו לא נידון בסדרה בצורה מסודרת, זה פשוט נובע מהיותן של היוצרות שלהן (דיאן אינגליש וטינה פיי) פמיניסטיות בעצמן. זה אפילו לא הפרמיס (נקודת המוצא) של הסדרה. יש סדרות בהן מספיק למקם אישה בסביבה גברית, וזה מספיק כדי להניע הומור מצבים קלאסי. אבל לא במרפי בראון, ולא ב-30 רוק. בשתיהן האישה היא כבר בסביבה גברית, וזה לא הפן החדש של חייה, שהוא הטריגר לסדרה. בשתיהן הטריגר הוא הצגתו של בוס חדש, שהוא ההפך הגמור מהן (ב30 רוק מדובר ברפובליקני שמרן, איש עסקים שלא מבין כלום בטלוויזיה, במרפי בראון מדובר בילד בן 25 שזוהי עבודתו הראשונה), וכן עמית שלא לרוחן (ב30 רוק זה טרייסי ג'ורדן בעל ההומור הנמוך, במרפי בראון זו קורקי שרווד, מלכת היופי הדרומית). בשתי הסדרות הנשים, שהן מטבען מוכשרות כמו כל גבר, חזקות כמו כל גבר, אבל ממש ממש לא גבריות, צריכות להסתגל למערכת שינויים שהיתה מוציאה מאיזון כל גבר (ואכן, כשג'ק דונגי נאלץ להתמודד עם שינויי גברי בחברה בה הוא עובד, גם הוא מעורער לרגע). כלומר, הקשיים שלהן לא נשיים בכלל, אבל הדמויות נשיות לגמרי. קשה להסביר איפה עובר הגבול, אבל הדמויות האלו אמיתיות בגבולות האפשר, מציאותיות בעולם סיטקומי, ויכולות להיות מוחלפות בקלות בגברים, מבלי לאבד את הקומדיה. כמובן, בשתי הסדרות הנשים נתקלות בסיטואציות שלא היו קורות אם לא היו נשים (לדוגמא, ממרפי מונעים להצטרף למועדון לגברים בלבד; וליז למון נאלצת להתמודד עם הטענה שנשים אינן מצחיקות), אבל אלו היוצאים מן הכלל שמעידים על הכלל. הנושאים שמעסיקים את הסדרות הם בדרך כלל העולם המקצועי של הדמויות - השינויים בטלוויזיה, מעבר לפורמטים חדשים והתרחקות מטלוויזיה קלאסית ברוק 30, ושינויים בחדשות ואתיקה עיתונאית במרפי בראון. ממש לא נושאים נשיים בלבד.

יותר מזה, והסיבה האמיתית שאני אוהבת את הסדרות הללו מאוד, היא ששתי הנשים האלו הן לא רק חזקות, מוכשרות, אמיתיות וכן הלאה, הן גם מיזנתרופיות ולא חברותיות בעליל. אני אוהבת את זה משתי סיבות: הראשונה היא שגם אני שונאת אדם, והשניה היא שברור שהן לא התקדמו בגלל שהיו נחמדות או כי התחנפו, אלא כי הן באמת מוכשרות. כי אף אחד לא יכול לחשוד שקל לעבוד איתן.

למרות שיש הפרש של שנים ביניהן, אני מרגישה שהיה חלל בשנים האלו, כשאף סידרה לא הציגה את הנשיות הזו, ועשתה זאת טוב כל כך. ההפרש הזה גם מציג היטב כמה התקדמנו, כאשר מרפי עדיין זוכה להתייחסות שוביניסטית בגלוי (לא מרשים לה הכנס להריון, לא מאשרים לה לגזור את שיערה, היא חייבת להשאר יפה וכו') אבל למון כבר לא ממש צריכה להאבק בזה, ואין לזה מקום בעולם שלה (אם כי זה כמובן מציץ מעת לעת).

אני מקווה שכעת ש-30 רוק הסתיימה תקום סדרה חדשה שתתפוס את מקומה. מחלקת גנים ונוף יכולה להתחרות בהצגת נשים איכותית, אבל היא אוטופית מדי, והעובדה שגבר הוא שכותב אותה ניכרת. לא בתימות ולא בכתיבה הכללית (לזלי נופ בהחלט מתמודדת עם דעות קדומות משום שהיא אישה), אבל הטיפול בסוגיות האלו נוטה להיות טיפה יותר מדי שטחי, לטעמי, והפתרונות של הבעיות שלה מושלמים מדי. העולם האמיתי לא נראה כך, וגם הסיטקומי לא חייב להיות, כפי שפיי ואינגליש לימדו אותנו.

אין תגובות: