יום שלישי, 4 בספטמבר 2012

נשים: התעברו במהרה!

ב-NRG התפרסמה יוזמה מעניינת של מומחי פוריות בת"א. בקצרה: מומחי פוריות מתכוונים לשוטט בברים תל אביביים בשביל לחנך את הפרוצות העירוניות ביתרונות הבריאותיים שבהריון בגיל צעיר, כדי שיפסיקו עם הסמים והזיונים, וילכו לעשות ילדים במהרה. עם מי? אולי עם אותם מומחי פוריות, כי גברים לא נדרשים להרצאה הזו.

כמה פנינים מתוך הכתבה:

"לא תהיה הרשמה מראש או יידוע לגבי ההרצאות, ואלה יהיו בגדר הפתעה עבור מי שיגיעו במקרה אל הברים האמורים באותו הערב."

כלומר, מדובר באקט אלים שאינו נתון לבחירת הנשים, אלא לבחירת בעלי הברים ומומחי הפוריות הנ"ל בלבד.
"אני חושב שחשוב להעלות את רמת המודעות לאישה התל-אביבית שמחפשת בעיקר לעשות שורות בשירותים של ברים, לשכב עם גברים ולקום בבוקר לעבודה", אומר בנחרצות שי אוחיון, מבעלי הבר "אינטרקום" בו תתקיים הרצאה. "לאישה בת 30 מעיירת פיתוח יש כבר ארבעה ילדים, ולאישה באותו הגיל בתל אביב יש ארבעה מאהבים. נהפכו העולמות: הגברים בעיר רוצים להתחתן יותר מאשר הנשים. לא יזיק להן לקבל ידע בנושא".
אתן מוזמנות להחרים את "האינטרקום".


נתקלתי בכתבה הזו בפייסבוק, וכמו נשים אחרות שהגיבו עליה, התקשיתי להביע את הזעזוע שלי במילים. בסוף כתבתי את זה:
"...יש פה שילוב של כמה דברים: העברת ביקורת על נשים שחורגות מהתפקיד המגדרי המיועד להן תוך שימוש בהסבר פסודו-רפואי וכשירות חשוב לציבור. אין באמת מקום לרצונות של האישה. הגבר, כמובן, לא כבול לשום שעון ביולוגי, משום שהזרע שלו ויאבילי לעד (דבר שכבר ידוע כלא מדוייק כלל).
ואם היה מדובר על סכנה בריאותית אחרת, גם אם ייחודית לנשים, עוד מילא, אבל פה ספציפית מדובר ברצון להגביל את הנשים לאינקובטורים מהלכים, ועושים את זה במקום שאמור להיות מאוד ליברלי ומתירני (וכמובן שהמוסר הזה לא מוחל על גברים, שיכולים להמשיך להזדיין בכיף, רק שיורידו את הקונדום, במחילה).
מעבר לזה, ההתבטאויות של הברמן, למשל, מעידות על שנאת נשים של ממש, ושוב, החלת מוסר כפול שחשבתי שנעלם מהעולם אי שם בניינטיז.
הדבר הזה גם לא משאיר מקום להחלטות אישיות אחרות, למשל לא להביא ילדים לעולם בכלל, או להמתין מטעמי קריירה או חוסר בשלות (ששמורים, מסתבר, רק לגברים). אנחנו מקבלים הרבה החלטות לא בריאותיות (עישון, דיאטה, ספורט ועוד משפיעים על הבריאות שלנו גם היום וגם לטווח הארוך, בשונה מהריון מאוחר שיכול להשפיע על היכולת להכנס להריון, וגם על הבריאות במהלכו, אבל לא מהווים גורם סיכון משמעותי כמו עישון, למשל), אבל אף אחד לא חושב להתמקד על קהל שבוי מסוג אחד בלבד, ולהטיף לו מוסר. 
הדבר היחיד שקרוב לזה הוא הכיתוב המפחיד על חפיסות סיגריות, אבל זה גם מסר שמקבל כל מי שבוחר לעשן, וזה גם מסר שאמנם כופה את עצמו עליך, אבל בצורה הרבה פחות אלימה, משום שאת קוראת אותו וממשיכה הלאה, את לא נדרשת לשבת בהרצאה בכל פעם שאת מדליקה סיגריה.
ולבסוף, המחשבה כאילו הנשים שבוחרות (וזו בחירה) להביא ילדים בגיל מאוחר עושות את זה מתוך בורות ומשום שהן uninformed היא די מנותקת מהמציאות."
נראה לי כל כך מובן מאליו שהרצאה מהסוג הזה היא משהו שלכל היותר יכול להופיע בתור תשדיר שירות או מודעת דפוס, ולא להגיע לנשים במקומות הבילוי ולהכפות עליהן (טלוויזיה אפשר לכבות, בעיתון אפשר להעביר עמוד), אבל קשה לי להתנסח היטב.

מה אתם חושבים? 

אין תגובות: